شجاعانه‌ترین فعالیت زندگی‌ام ساخت موسیقی «محمد رسول الله (ص)» بود | گزارش تصویری موسیقی ایرانیان از کارگاه موسیقی «ای. آر رحمان»

شجاعانه‌ترین فعالیت زندگی‌ام ساخت موسیقی «محمد رسول الله (ص)» بود | گزارش تصویری موسیقی ایرانیان از کارگاه موسیقی «ای. آر رحمان»


ای. آر رحمان شجاعانه ترین فعالیتش در زندگی را ساخت موسیقی فیلم «محمد رسول الله (ص)» دانست چرا که مجید مجیدی به دنبال موسیقی باشکوه و جهانی بوده است.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاه تخصصی ای.آر رحمان آهنگساز اسکاری عصر چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در سالن ۲ پردیس چارسو برگزار شد.

وی در ابتدای این کارگاه به پرسش هایی که از پیش مشخص شده بود پاسخ داد، اما در میانه کارگاه آهنگسازانی که در سالن حضور داشتند نسبت به این موضوع اعتراض کردند و بر اساس تصمیم ای.آر رحمان کارگاه به صورت پرسش و پاسخ با حضار ادامه یافت.

رحمان با بیان اینکه راه اندازی استودیوهای خانگی سبب شکل گرفتن ایده هایم بود، در مورد اولین فیلمی که برای آن موسیقی ساخته است، گفت: «همدم» به کارگردانی مانی راتنام در سال ۲۰۰۲ اولین فیلمی بود که توانستم برای آن موسیقی بسازم. آن زمان آثار جینگل بلز را خیلی جدی کار می کردم، اما مانی راتنام در فیلم «همدم» این فرصت را به من داد که بتوانم برای فیلمش دو الی سه دقیقه آهنگ و ترانه بسازم.

وی در ادامه بیان کرد: در آن زمان که روی موسیقی «همدم» کار می کردم در حال مکاشفه شخصی بودم و روی انرژی درون و بیرون و مراقبه شخصی خودم کار می کردم. به این موضوع فکر می کردم که چطور می شود در همه احوال به خدا توکل کرد و هنوز هم خودم را در ابتدای راه می دانم. به همین دلیل وقتی ساخت موسیقی اولین فیلم به من پیشنهاد شد، شگفت زده نشدم و آن را بخشی از سفر معرفتی که درون آن بودم، شمردم.

رحمان به آهنگسازان جوان توصیه کرد: سعی کنید وقتی در حال تولید موسیقی هستید، بیننده و شنونده کار خودتان باشید چون تنها کسی که می تواند کارش را ارزیابی کند، خود آهنگساز است و من هم از این روش برای ارزیابی کارهایم بهره می گیرم.

وی در ادامه درباره تفاوت میان حساسیت های فیلمسازان هندی، ایرانی، انگلیسی و سایر فیلمسازان دنیا گفت: این موضوع بستگی به ذائقه فیلمساز دارد؛ برخی فیلمسازان به دنبال کارهای سنتی و برخی به دنبال کارهای مدرن هستند. در برخی مواقع، موسیقی، قرار است بر احساسات کاراکترها بیافزاید تا موسیقی به عنوان یک کاراکتر تلقی شود.

رحمان با اشاره به فیلم «محمد رسول الله (ص)» گفت: در این فیلم مجید مجیدی مایل بود موسیقی فیلمش یک کاراکتر باشد و در غیر این صورت سکوت حاکم شود. نگاه او این بود که موسیقی، زاویه دید خدا نسبت به بندگان باشد.

وی همچنین در مورد فیلم «میلیونر زاغه نشین» نیز بیان کرد: قبل از اینکه با دنی بویل کارگردان فیلم «میلیونر زاغه نشین» کار کنم او را نمی شناختم، اما حساسیت های موسیقایی که او داشت برای ساخت موسیقی فیلم به من دلگرمی داد. دنی بویل معمولا با چندین آهنگساز در کارهایش کار می کرد، اما من به او گفتم که باید تنها از من به عنوان آهنگساز استفاده کند و او هم موافقت کرد. از طریق ایمیل ایده های خودم را برایش ارسال می کردم و در نهایت نیز ۲ هفته ای کار جمع شد.

آهنگساز فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» در مورد بودجه کم برای ساخت موسیقی فیلم گفت: به شما توصیه می کنم با بودجه کم هم موسیقی بسازید چون در این صورت است که خلاقیت های شما بروز می کند همچنان که من برای ساخت اولین موسیقی فیلمم، ۵۰۰ دلار دستمزد دریافت کردم که آن زمان بسیار ناچیز بود. همچنین برای ساخت موسیقی «میلیونر زاغه نشین» ۳۰ هزار پوند دستمزد پیشنهاد شد که برابر با دستمزد ساختن یک ترانه بود اما من هدف والاتری داشتم.

وی در مورد آشنایی با مجید مجیدی بیان کرد: اولین بار سال ۱۹۹۹ یا ۲۰۰۰ بود که فیلم «رنگ خدا» را از او دیدم که تمام حساسیت ها و لطافت های ایران را نشان می داد. از آن زمان به بعد سعی کردم با کنجکاوی فیلم های ایرانی را دنبال کنم و با سینمای عباس کیارستمی و محسن مخملباف آشنا شدم. بعد از آن بود که مجیدی به من برای ساخت موسیقی فیلمش پیام داد و من هم به دلیل عشق به پیامبر اسلام و کار کردن با مجید مجیدی این کار را قبول کردم، چون مجیدی نسل های متعدد فیلمسازان را در هند مدیون خودش کرده است.

این آهنگساز بین المللی، شجاعانه ترین کارش در زندگی را ساخت موسیقی فیلم «محمد رسول الله (ص)» دانست و افزود: موسیقی فیلم های مجیدی تا پیش از این فیلم، مینی مال بود، اما او برای فیلم جدیدش موسیقی باشکوه می خواست و مدتی طول کشید تا متوجه بشوم چه در نظر دارد و بعد از آن کارم ساده شد.

وی درباره موسیقی فیلم «محمد رسول الله (ص)» و اینکه آیا از نوازنده های ایرانی و تم موسیقی ایرانی استفاده شده است، توضیح داد: مجید مجیدی می خواست موسیقی فیلمش جهانی باشد و قصدمان این نبود که پیام پیامبر اسلام تنها برای ایرانی ها و عرب ها باشد. قرار بود موسیقی فیلم انعکاس دهنده دنیا و بازتاب دهنده سبک زندگی حضرت محمد (ص) باشد. بر این اساس، تم صلوات را با گروه کر بزرگی خلق کردیم. برخی از سولوها و همچنین دودوک را در ایران کار کردیم.

ای.آر رحمان در پایان گفت: از نوازنده های مصری، هندی و ایرانی نیز در بین نوازنده هایمان استفاده کردیم و قصدمان این بود در برکت ساخت این موسیقی همگی شریک باشند.

منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir

منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *